NÄIN SÄÄDÄT FOX ISKUNVAIMENTIMIA
3.1.2023
Jotta aloittelevakin kuski saa pyörästään kaiken mahdollisen irti, on hyvä perehtyä iskunvaimennuksen säätöihin. Mikäli kaikki on vielä uutta eikä tietoa ole ehtinyt kertymään, kannattaa rohkeasti kokeilla eri säätöjä. Säätöjen testaaminen ei riko pyörää tai iskunvaimentimia. Mitä sitten, jos kaikki tuntuu menevän huonoksi eikä enää löydä aikaisemmin toimineita asetuksia? Tee muistiinpanot muutoksista ja näin on helppo palata aikaisempiin asetuksiin. Kokosimme muutamia ohjeita, joista säätöjen kokeilu on helppo aloittaa sekä vinkkejä, mistä asioista voi tunnistaa säätöjen olevan kohdallaan.
ISKAREIDEN SÄÄTÖJÄRJESTYS
Iskareiden säätäminen aloitetaan painuman säädöstä ja mittaamisesta. Painuma tarkoittaa sitä liikematkaa, minkä pelkkä kuskin paino ajovarusteineen saa aikaan iskareissa. Tavoite on 30 % liikematkasta takaiskarissa ja 15-20 % etuhaarukassa. Mittaus tapahtuu aina samalla tavalla: kuski jalat polkimilla, kädet ohjaustangossa ja satula siinä korkeudessa, missä ajetaan eniten. Vaimennuksen säätojen pitää tässä vaiheessa olla mieluiten auki, ja liukupintojen tulee olla puhtaat ja voidellut. Tärkeintä on, että säätämisen jälkeen etu- ja takapää tuntuvat yhtä jäykiltä ja pyörä kulkee samassa asennossa riippumatta siitä, kuinka syvälle iskarit painuvat.
Painuman säädön jälkeen pitää varmistaa, että iskareiden ilmatilavuudet ovat kohdallaan. Ilmatilavuuden varmistaminen tapahtuu seuraavasti: Rullaa pyörällä vapaalla seisten ja paina polkimista mahdollisimman kovaa kohti maata. Iskareiden pitäisi tässä testauksessa käyttää n. 80% liikematkasta. Mikäli ilmatilavuus ei ole kohdallaan, tulee ilmajousten tilavuutta muuttaa. Tämä vaatii iskareiden irroittamisen ja avaamisen, jolloin suosittelemme olemaan yhteydessä Fox-huoltoomme.
Mikäli painuman säädön jälkeen ilmatilavuudet ovat kohdallaan, asetetaan tämän jälkeen kaikki vaimennuksen säädöt puoleen väliin. Puolenvälin löytää kääntämällä asennon ensin täysin suljetuksi. Kaikissa iskareiden säätöohjeissa lasketaan naksut AINA täysin suljetusta (eniten vaimennusta) asennosta aukipäin. Sama periaate toimii niin moottoripyörissä, autoissa kuin maastopyörissä, valmistajasta riippumatta. Eli nykyasetusta käännetään ensin täysin kiinni ja lasketaan naksut, esim. 7. Sitten voi avata koko säätöalueen ja laskea naksut, esim. 14. Tässä esimerkissä puoliväli on siis 7/14. On hyvä tietää kuinka iso säätöalue on, että saa mielikuvan siitä, missä kohdin aluetta mikäkin säätö on.
Kun puoliväli on löydetty, säätäminen tehdään yksinkertaisella tavalla: Säädetään yhtä asiaa kerrallaan, esimerkiksi kaksi naksua kerrallaan ja kokeillaan. Oliko huonompi vai parempi? Mikäli tuntuma meni huonommaksi, palauta takaisin ne kaksi naksua ja siirrä toiseen suuntaan kaksi naksua. Kokeile jälleen, oliko huonompi vai parempi. Jatka kunnes löytyy paras kohta ja siirry sitten seuraavaan säätöön. Optimitilanteessa paras säätö löytyy kun säädot ovat noin puolivälissä. Silloin iskarin perusasetus männän shimmien kannalta on oikea ja säädöt todella vaikuttavat siten kuin on suunniteltu.
Säädot tehdään tässä järjestyksessä:
1. Low Speed Compression – tämä testataan pienissä juurakoissa ja kivikoissa
2. High Speed Compression – tämä testataan hypyissä ja dropeissa
3. Low Speed Rebound – sama testipaikka kuin LSC testauksessa
4. High Speed Rebound – sama testipaikka kuin HSC testauksessa
LSC LOW SPEED COMPRESSION = hitaan iskun sisäänmenovaimennus
Sininen säädin
Missä testataan?
- Pienissä ja keskikokoisissa töyssyissä
- Juurakkoisessa ja kivisessä maastossa
- Päällysterikkoisella tiellä
Liikaa vaimennusta, kun...
- iskari tuntuu lähes jäykältä ja hypyttää epätasaisella pinnalla
- iskari ei toimi edes pienissä töyssyissä
- jarruttaessa rengas luistaa helposti
Liian vähän vaimennusta, kun...
- iskari pohjaa herkästi jo keskikokoisissa töyssyissä
- takapää pumppaa liikaa ylös-alas polkiessa
"Täydellinen", kun...
- iskari on tarpeeksi jäykkä, ettei se pohjaa keskikokoisissa iskuissa
- iskari on tarpeeksi auki, jolloin pienetkin iskut hoituu mukavasti
- iskari ehtii mukaan myös jarrutuksen aiheuttamissa töyssyissä ja juurakossa
HSC HIGh speed COMPRESSION = nopean ISKUN SISÄÄNMENOVAIMENNUS
Sininen säädin
Missä testataan?
- Isoissa töyssyissä ja peräkkäisissä isoissa töyssyissä
- Isoissa, kovavauhtisissa yksittäisissä iskuissa, kuten kivet, isot juuret jne.
- Päällysteen saumakohdissa, jalkakäytävän reunakivissä
Liikaa vaimennusta kun...
- nopeat iskut tulevat liikaa läpi, jolloin iskari ei käytä tarpeeksi liikematkastaan
- iskari ei pohjaa juuri koskaan, ei edes isoissa hypyissä
- alusta tuntuu liian kovalta lähes koko ajan
Liian vähän vaimennusta, kun...
- keskikokoiset töyssyt hoituu hienosti, mutta pohjaa liian helposti isommissa
- pohjaa jo keskikokoisissakin töyssyissä
"Täydellinen" kun...
- iskari on tarpeeksi jäykkä, ettei se pohjaa kovin usein
- iskari on tarpeeksi löysä, jolloin se käyttää suurimman osa liikematkastaan
- iskari ei tunnu liian kovalta ja renkaat pitää hyvin
LSR LOW SPEED REBOUND = HITAAN ISKUN PALUUVAIMENNUS
Punainen säädin
Missä testataan?
- Pienissä töyssyissä
- Epätasaisissa, loivissa kaarteissa
- Peräkkäisissä, pienissä töyssyissä
- Juurakossa
- Kivisessä maastossa
Liikaa vaimennusta, kun...
- iskari ei ehdi pitkäksi iskujen välillä
- pyörä pomppii kaarteissa töyssyjen välillä, ohjautuvuus kärsii
- jarrun teho tuntuu huonolta, koska renkaat pomppivat irti maasta toistuvassa epätasaisuudessa
- alusta tuntuu toimivan hyvin ja kulku on vakaata, mutta renkaissa ei tunnu olevan pitoa kiihdyttäessä
Liian vähän vaimennusta, kun..
- tuntuu samalta kuin olisi liikaa vaimennusta, mutta rengas pomppii selvästi irti maasta
- jarruttaessa renkaat pitää, mutta koko pyörä pyrkii pomppimaan
- tuntuu, että pyörä on levoton joka tilanteessa, varsinkin kaarteissa, jarruttaessa ja polkaisun liikkeen lopussa
- ajamisessa tuntuu, että on liikaa tapahtumaa, levoton tuntuma
"Täydellinen" kun...
- tarvittavan hidas, pyörä ei keinu edes-takaisin eikä iskarit liiku liikaa
- tarpeeksi löysällä, että iskarit ehtivät palautumaan iskujen välillä pitkäksi
- renkaiden pito säilyy hyvänä ja kosketus maahan maksimaalisena
- pyörä pysyy helposti sillä ajolinjalla, mihin halutaan mennä
HSR HIGH Speed Rebound = NOPEAN iskun paluuvaimennus
Vaikutuksen huomaa, kun isku on iso tai tulee kovalla vauhdilla
Punainen säädin
Missä testataan?
- Sarjassa keskikokoisia tai isoja töyssyjä tai monttuja
- Kovavauhtisissa paikoissa, kumpuilevassa maastossa
- Isoissa töyssyissä
Liikaa vaimennusta, kun...
- iskunvaimennin pakkaantuu kasaan, eikä se ehdi iskujen välillä takaisin täyteen mittaan
- jousitus muuttuu kovan oloiseksi peräkkäisissä töyssyissä
- ensimmäiset iskut tuntuvat hyviltä, mutta seuraavat tuntuvat kovilta ja ohjattavuus heikkenee
- renkaiden pito heikkenee ja pyörä täristää
Liian vähän vaimennusta, kun..
- kovavauhtisessa ajossa pyörän keula tai perä pomppaa rajusti irti maasta ison töyssyn jälkeen
"Täydellinen" kun...
- iskari on tarpeeksi hidas, jolloin pyörän perä ei pompi eikä pumppaa ylös-alas
- iskari on tarpeeksi löysä, jolloin pyörän perä ei pakkaannu kasaan kun töyssyjä on useita peräkkäin
MUISTA HUOLLATTAA ISKARISI
Jos säädöt eivät tunnu ylläolevista ohjeista huolimatta tehoavan, todennäköisesti iskarisi on huollon tarpeessa. Tuo FOX-iskarisi meille huoltoon. Teemme FOX-huollot valmistajan valtuuttamana, vuosien kokemuksella ja vain alkuperäisiä FOX-varaosia käyttäen. Huolletuilla iskareilla pyöräsi toimii paremmin, ja sinä voit keskittyä nauttimaan maastopyöräilystä. Lue lisää iskarihuolloista täältä ja varaa iskarillesi huoltoaika sähköpostilla rtech@rtech.fi.