TOIMITUSKULUT ALKAEN 4,90€.
ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TARVIKETILAUKSISSA.

VERKKOKAUPPATILAUKSISSA ILMAINEN VAIHTO- JA PALAUTUSOIKEUS.
LUE LISÄÄ.

VARUSTEIDEN JA OSIEN LÄHETYS JOPA SAMANA ARKIPÄIVÄNÄ KUN TILAAT ENNEN KLO 12.

Rtech - Pyöräilyn erikoisliike logo
Sisäänkirjautumiskuvake

OSTOSKORI

Ostoskori on tyhjä

Palaa ostoksille

Pyöräilyä kovalla pakkasella


Työmatkapyöräily lähes 30 asteen pakkasella

9.01.2024


Rtechin myyjä Jani on urhoollisesti pyöräillyt työmatkat säästä riippumatta jo tovin. Yrityksestämme löytyy useita kovan luokan työmatkapyöräilijöitä, mutta pakkasasteiden hipoessa kolmeakymmentä monet luovuttavat. Pyysimmekin Jania kertomaan hieman pakkaskeleille asennoitumisesta ja varustautumisesta.


Aiempina talvina olen pitäytynyt pyöräilystä alle -15 asteen lämpötiloissa, mutta tänä talvena päätin polkea töihin mahdollisimman usein säästä riippumatta. Nyt tammikuun alussa päästiin kokeilemaan rajoja, kun Etelä-Suomessakin pakkaset paukkuivat ja lämpötilat tipahtivat alle -20 asteen yöllä ja päivällä.


Valmistautuminen pakkasella pyöräilyyn alkoi jo syksyllä


Valmistauduin talvipyöräilyyn jo hyvissä ajoin syksyllä hankkimalla muutamat kunnolliset kerrastot ja paksuja sukkia. Kerrastojen ja sukkien materiaaliksi valikoitui merinovilla. Toinen kerrastoista on ns. normaalipaksuinen ja toinen taas paksumpaa kangasta. Merinovillasukissa on froteepohja. Viimeisin ostos oli kasvosuoja ja se tulikin nyt tarpeeseen.


Olen jo syksyllä ja alkutalvesta suosinut kerrospukeutumista ja hakenut eri olosuhteisiin sopivia vaatetuksia yhdistelemällä teknisiä materiaaleja sekä villaisia vaatteita. Ulkokerroksena on toiminut koko ajan FOX Racing Flexair -pyöräilyhousut sekä FOX Racing Ranger 3L Water -maastopyöräilytakki. Hanskoina riittivät pitkälle syksyyn vedenpitävät FOX Racing Ranger Water -pyöräilyhanskat, joilla pärjäsi -5 asteeseen asti, kun alle laittoi ohuet Hestran silkkiset linerit. Suurimman osan matkoista olen taittanut Cube Nuroad EX -gravelpyörällä.


Varustukseni kovimmille pakkasille on seuraavanlainen:


🧦 Froteepohjaiset merinovillasukat

👟 Pyöräilykengät ja kenkien päällä Pearl iZUMi Amfib -kengänsuojat

🩲Alimmaiseksi alushousut ja niiden päälle ohut merinovillakerraston alaosa

👖Alaraajoja lämmittää vielä paksummat merinokalsarit sekä pyöräilyhousut

👕 Yläosaksi ensin tekninen t-paita siirtämään kosteutta iholta

🧥Päälle kaksi merinopaitaa (ohut ja paksumpi) sekä pyöräilytakki

🧤Hanskoina Shimano Windstopper Thermal -pyöräilyhanskat

🥷Kasvojen jäätymistä estämään tuubihuivi ja kasvosuoja

🧢Kypärän alle Shimano Thermal Skull Cap -kypäräpipo

🚴 Kypärän päälle pyöräilytakin huppu


Tämä varustus riittää hienosti -27 asteen pakkasessa työmatkaa polkiessa. Nyt kovimmilla pakkasilla pyörä on vaihtunut gravelista Cube Stereo Hybrid 140 HPC PRO 625 -sähkömaastopyörään. Matkaa kertyy noin 13 kilometriä suuntaansa ja aikaa menee sähköpyörällä hieman yli 30 min. Kylmä ei tullut kuin ihan alussa muutaman minuutin ajan ja lopun viimeisillä kilometreillä, kun kylmä alkoi hiipiä kengän pohjista läpi. Jos matkani olisi pidempi tai jos pakkasta vielä enemmän, kengän pohjien eristäminen olisi seuraava ratkaistava asia. Suurin ongelma tällä hetkellä on pyöräilylasit, jotka huurtuvat uloshengitysilmasta. Kokeilin myös MTB-ajolaseja, jotka toimivat hieman pidempään, mutta noin puolessa matkassa huurtuivat niin, että piti ottaa ne pois silmiltä. Ratkaisuna voisi olla uloshengitysilman suuntaaminen jollakin tavalla alaspäin. Tämä tulee toivottavasti ratkaistua vielä tämän talven aikana. Kädet pysyvät parhaiten lämpimänä niin, että puen hanskat vasta ulkona sen jälkeen, kun pyörä ja varusteet ovat muuten valmiina lähtöön. Näin sormet ja kämmenet tottuvat hieman kylmyyteen ja verenkierto lämmittää käsiä hanskojen sisällä.


Pyörällä ajaminen kovalla pakkasella


Säilytän pyörääni lämpimässä, mutta osat jäätyvät silti nopeasti. Etenkin vaihteisto, jarrut sekä iskunvaimennus muuttuvat nopeasti tahmean tuntuisiksi. Kannattaa siis pitää huolta, että pyörä on huollettu, puhdas sekä voideltu oikein. Ketjuihin suositellaan esimerkiksi Rex Arctic -ketjuöljyä ja Rtechin FOX-huollossa voidaan iskarihuollon yhteydessä vaihtaa pakkaselle sopivammat öljyt. Sähköpyörän akkua voi joutua pakkasella lataamaan hieman useammin, mutta mitään ongelmia ei asian suhteen ole ilmennyt.


Mitä matkantekoon tulee, niin pakkaskeleillä joutuu varaamaan aikaa enemmän. Hengitys tulee pitää keveänä, eikä pakkasilmaa kannata hengitellä liian nopealla tahdilla tai raskaasti. Järki päässä ja itseään kuunnellen, talven voittaminen on hauskaa!


Terveisin, Jani/Rtech