
Innostavimmat pyöräilytrendit - mitä uutta pyöräilykaudelle 2025?
12.03.2025
Meillähän on kuluvalle vuodelle tiedossa vaikka mitä jännää, mutta nostamme tässä nyt top-6 kiinnostavimmat pyöräilyyn ja pyöriin liittyvät asiat. Lue katsaus vuoden 2025 pyöräsesonkiin tästä!
Edullisemmat hinnat = pyörän ostajan markkinat
Cube tunnetaan yleisesti erinomaisesta hinta-laatusuhteestaan. Voisikin sanoa, että Cube on laatumerkki, jonka pyörää ostaessa ei kuitenkaan tarvitse maksaa merkkilisää. Vuodelle 2025 hinnat on laskettu entistä kuluttajaystävällisemmiksi, ja Cube-pyörän ostaja saa rahoilleen todellista vastinetta.
Miksi hinnat ovat laskeneet? Viime vuosien komponenttipula on kurottu umpeen, ja viime vuonna pyöriä oli saatavilla enemmän kuin pitkään aikaan. Tämä näkyi hurjina, koko vuoden kestäneinä alennusmyynteinä lähes kaikissa pyöräliikkeissä.
Tänä vuonna Cube-pyörien ominaisuudet ovat houkuttelevampia kuin koskaan, ja mallisto vastaa täydellisesti pyöräilijöiden toiveisiin. Pyörien hinnat on valmiiksi viilattu niin, että Cube on asiakkaille helppo valinta kilpailijoihin verrattuna. Nyt on pyörän ostajan markkinat.
Uusi Bosch-moottori ja akku
Sähköpyöriä on ollut markkinoilla jo hyvän tovin, eikä asiaan perehtymättömän silmin ehkä ole tapahtunut mullistavia muutoksia viime vuosina. Tekniikka on kehittynyt ja toimintavarmuus parantunut, mutta periaate on pysynyt samana.
Boschin uusi sähkötekniikan kärkimalli, Performance Line CX, vaikuttaa ensisilmäyksellä ja speksilistaa tuijottamalla varsin tavanomaiselta, mutta erot käyvät ilmi koeajossa. Jo ensimmäisellä polkaisulla huomaa, kuinka tarkasti moottori reagoi – tuntuu kuin se olisi luonnollinen jatke omille jaloille. Vaikka 85 Nm vääntävä moottori tarjoaa tarvittaessa voimakasta tehoa, sen tuntuma on silti erittäin luonnollinen. Tämän jälkeen huomio kiinnittyy hiljaisuuteen: CX-moottori on lähes äänetön, toisin kuin edeltäjänsä ja monet kilpailijansa.
Kustomoinnista innostuvat arvostavat uusia Smart System -ominaisuuksia, joiden avulla moottorin toimintaa voi säätää oman ajotavan mukaiseksi. Monia pyöräilijöitä kiinnostaa myös akun koko – Cuben sähköpyörissä akkukapasiteetti on nyt entistä suurempi, ja saatavilla on jopa 800 Wh akku. Yhdistettynä energiatehokkaaseen moottoriin tämä tarkoittaa entistä pidempiä pyöräretkiä ilman lataushuolia.
Tästä päästäänkin luontevasti Bosch SX -kevytmoottoriin…
Kevyt sähköpyörä, eli kevytsähköpyörä
Kevytsähköpyörä on ehdottomasti kiinnostavin asia, mitä on tapahtunut sähköpyörämarkkinoilla. Trendit kehittyvät usein hitaasti, mutta nämä pyörät nousevat varmasti pyöräilijöiden huulille lähivuosina.
Sähköpyörien yhteydessä on totuttu hehkuttamaan mahdollisimman suurta akkua ja moottorin suurta vääntömomenttia, joista molemmat ovatkin jatkuvasti kasvaneet kehityksen myötä. Nämä ominaisuudet taas lisäävät sähköpyörän painoa, mikä tarkoittaa että ajotuntuma on melko kaukana tavallisesta pyörästä ja moottorin voimaa tarvitaan polkiessa enemmän.
Bosch SX -kevytmoottorilla varustetut kevytsähköpyörät muuttavat pelin. Pyörien ajotuntuma ja painojakauma on hyvin lähellä vastaavaa luomupyörää, mutta 55 Nm sähkömoottori antaa jaloille lisäboostia. 55 Nm vääntö voi vaikuttaa nykymittapuulla pieneltä, mutta kevyessä pyörässä moottori kiihdyttää pyörää rivakasti ja puskee mäet ylös voimakkaasti. Tuntuma polkemiseen on SX-kevytmoottorilla todella luonnollinen.
Entä akku? Riittääkö 400 Wh mihinkään? Kevytsähköpyörissä on tosiaan painon tiputtamisen vuoksi kompakti akku, johon ei virtaa mahdu samalla tavalla. Akun kesto riippuu monesta tekijästä, mutta SX-moottori kuluttaa lähtökohtaisesti vähemmän virtaa kuin suuremmat moottorit. Kevyt pyörä tarvitsee vähemmän voimaa liikkuakseen ja moottori avustaa fiksusti silloin, kun on tarve. Jos pyörälenkki koostuu pelkästä ylämäestä suurimmalla avustasolla, kuluu akku tietenkin nopeammin. Onneksi kevytsähköpyörän jaksaa polkea kotiin vaikka moottori sammuneena.
Cuben kevytsähköpyöriä löytyy sekä vaativaan maastopyöräilyyn, gravel-pyöräilyyn että kaupunkiajoon. Näillä pyörillä ajaminen on yksinkertaisesti hauskempaa – se on koettava itse.
Hihnavetoiset pyörät
Hihnaveto tuntuu olevan varjeltu salaisuus, jolle löytyy silti vankka käyttäjäkunta vaivattomuutta arvostavien kaupunkipyöräilijöiden keskuudesta. Hihnaveto saattaa olla asia, josta kerran innostuttua ei ole paluuta.
Hihnavedon puolesta puhuvat huolettomuus, puhtaus, toimintavarmuus ja hiljaisuus. Hihnavedossa ei käytetä ketjuöljyä, joten hihnan puhtaanapito onnistuu rätillä pyyhkimällä. Laadukas hiilikuituvahvistettu hihna kestää käyttöä pitkään, eikä veny kuten tavallinen pyörän ketju. Hihnavetoinen voimansiirto on myös lähes äänetön, mikä miellyttää rennoilla pyörälenkeillä.
Hihnavetoisia pyöriä kysellään tasaisin väliajoin. Cubelta on nyt saatavilla simppelit ja todella tyylikkäät Editor ja Hyde -mallit erinomaisilla Gates-hihnavedoilla.
Flat-bar gravel, eli suoratankoinen gravel-pyörä
Gravel-innostus ei ota laantuakseen, mikä näkyy meille erityisesti Cube Nuroad -pyörien ennakkovarauksissa.
Pyörävalmistajat haistelevat aina uusia tuulia ja nyt Cube on yhtenä suurimmista pyörävalmistajista etulinjassa suoratankoisten flat bar -gravel-pyörien kanssa. Flat bar gravel -innostus on jo jonkin aikaa nostanut päätään rapakon toisella puolella, ja aivan syystä. On monia tilanteita, joissa droppitangolla (eli kippuratangolla) ajaminen ei ole kovin luontevaa. Droppitanko vaatii jonkin verran totuttelua, joten kokemattomalle pyöräilijälle vakaan tuntuman löytäminen voi olla hyvinkin haastavaa. Lisäksi ympärillä olevan liikenteen seuraaminen vaikeutuu kyyryssä ajoasennossa. Droppitangon etuna taas on erinomainen aerodynamiikka ja mahdollisuus vaihtaa käsien asentoa pitkillä lenkeillä.
Suoratankoiset gravel-pyörät ovat alun perin syntyneet pyöräilyn harrastajien käsissä, kun he ovat muokanneet pyöriään vastaamaan erilaisia käyttötarkoituksia. Suora tanko sopii arkipyöräilyyn ja kaupunkiin droppitankoa paremmin ja tekee pyörän hallinnasta huomattavasti vakaampaa. Suoratankoisella gravel-pyörällä on myös huomattavasti helpompi ajaa vaikeimmassa maastossa. Argumenttina suoran tangon puolesta kuulee usein, että “tämä nyt vaan on hauskempi”.
Nyt on siis varaa valita oman ajotavan mukaan. Jos gravel-pyörällä ajetaan todella pitkiä lenkkejä sorateitä ja maantietä pitkin, niin droppitanko on todennäköisesti fiksu ratkaisu. Kaupunki-, arki- ja lenkkikäyttöön suora tanko voi olla osuvampi vaihtoehto. Se on myös helpompi vaihtoehto pyöräilyharrastusta aloittavalle, vakaampi epätasaisessa maastossa ja rohkaisee kokeilemaan uusia polkuja. Tällaista pyörää etsivälle voisi sopia myös jäykkäperäinen maastopyörä, jonka paksut maastorenkaat ja etujousitus tekevät menosta mukavaa myös vaikeammissa olosuhteissa, mutta maantiellä se on hieman gravelia hitaampi.
Jos uusi gravel-pyörä on haaveissa, kannattaa toimia jo nyt. Cube Nuroadeissa ja Nulaneissa on erinomaiset speksit todella kohtuulliseen hintaan. Sekä Nuroad että suoratankoinen Nulane ovat saatavilla myös kevytsähköpyörinä.
Fox Live Valve Neo - elektroninen iskunvaimennus
Foxin elektroninen Live Valve on järjestelmä, joka säätää iskunvaimennuksen säätöjä maaston ja ajotilanteen mukaan. Tekniikka on tehty ratkaisemaan se ongelma, että iskunvaimennuksen säädöt harvoin ovat optimaaliset juuri eteen tulevan ajotilanteen mukaisesti, oli kyseessä sitten jyrkkä alamäki, tiukat käännökset tai juurakkorytyytys. Live Valven anturit analysoivat ajotilanteen satoja kertoja sekunnissa ja järjestelmä joko avaa tai jäykistää iskunvaimennuksen reaaliaikaisesti.
Fox Live Valve ei varsinaisesti ole uusi järjestelmä, mutta akaisemmin se oli saatavilla vain valmiiksi asennettuna tiettyihin pyörämalleihin. Vähän aikaa sitten julkaistu Neo taas tuo tekniikan saataville jälkiasennuksena ilman monimutkaista kaapelointia ympäri pyörää. Iskunvaimentimen lisäksi pyörän etu- ja takajarruihin asennetaan asennetaan langattomat anturit, ja iskunvaimennuksen toimintaa säädetään Foxin puhelinsovelluksella.
Katso Fox Live Valve Neo -järjestelmät verkkokaupastamme. Saatavilla on myös samalla periaatteella toimiva hissitolppa, jota voidaan tilata asiakaspalvelun kautta.