TOIMITUSKULUT ALKAEN 6,90€.
ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TILAUKSISSA.

VARUSTEIDEN JA OSIEN LÄHETYS JOPA SAMANA ARKIPÄIVÄNÄ KUN TILAAT ENNEN KLO 12.

HUOM! KORONAVIRUKSEN AIHEUTTAMAT VAIKEUDET TOIMITUSKETJUSSA VAIKUTTAVAT CUBE2022-PYÖRIEN OSIEN SAATAVUUTEEN JA JOISSAIN PYÖRISSÄ ON JOUDUTTU KÄYTTÄMÄÄN VAIHTOEHTOISIA GRIPPEJÄ, SATULOITA, VANTEITA, SATULATOLPPIA YM. LUE LISÄÄ

Rtech - Maastopyöräilyn erikoisliike logo
Sisäänkirjautumiskuvake

OSTOSKORI

Ostoskori on tyhjä

Palaa ostoksille


ILMA vs. Coil maastopyörän isKUNVAIMENTIMET - MIKÄ ISKARI SOPII MINULLE?

16.6.2022

Kuraläppä media testasi Youtube-kanavallaan coil ja ilma iskunvaimentimia. Katso ensin video ja jatka sen jälkeen blogitekstin parissa!

Fox Racing Shox valmistaa erittäin korkealaatuisia iskunvaimentimia maastopyöriin, moottoripyöriin, moottorikelkkoihin ja muihin off road-ajoneuvoihin. Rtech on Fox Racing Shox -maastopyörän iskunvaimentimien maahantuoja ja Suomen ainoa valmistajan valtuuttama Fox Service Center. Myös Foxin omistaman, pitkän linjan iskarivalmistajan Marzocchin tuotteet löytyvät meiltä. Marzocchin tuotteet ovatkin hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia. Mikäli kuitenkin iskunvaimennukselta haluaa tarkkaakin tarkempaa säädettävyyttä, kannattaa valita Fox. 

ISKUNVAIMENTIMEN LINEAARISUUS JA PROGRESSIIVISUUS


Maastopyörien iskunvaimentimissa käytetään ilmajousia (air) tai kierrejousia (coil). Ilmajousta säädetään iskaripumpulla, jonka avulla iskunvaimenninta voidaan säätää periaatteessa rajattomasti jopa yhden psi:n tarkkuudella. Psi on lyhenne englannin kielen sanoista pounds per square inch ja suomennettuna tarkoittaa paunaa neliösenttiä kohden. Kierrejousien osalta puhutaan jousivakiosta (spring rate). Kun kierrejousi-iskunvaimentimen jousivakiota halutaan säätää, tarkoittaa se aina koko kierrejousen vaihtamista.

Ilmajousi ja kierrejousi käyttäytyvät eri lailla, kun iskunvaimenninta painetaan kasaan. Ilmajousi on luonteeltaan progressiivinen ja kierrejousi lineaarinen. Lineaarisuus tarkoittaa, että jousen puristuma kasvaa jousivakion verran (K) sitä mukaan, kun sitä puristetaan kasaan. Toisin sanoen iskunvaimennin painuu kasaan saman matkan samalla jousivakion kerrannaisella koko iskun pituuden matkalta. Kuvitellaan, että jousi puristuu 10 kg:n painosta kasaan yhden senttimetrin. Kun halutaan puristaa jousta uudelleen kasaan yksi senttimetri, massaa tarvitaan nyt 20 kg. Lisääntynyt massa tarkoittaa voiman lisäämistä.

Progressiivisuus tarkoittaa puolestaan sitä, että iskunvaimentimen kasaan painamiseen vaadittava voima riippuu, missä kohtaa ollaan iskun pituudessa. Alkupäässä vaaditaan vähemmän voimaa kuin loppupäässä. Tämä selittyy ilman (kaasun) fyysisillä ominaisuuksilla. Kun ilmaa sisältävän säiliön ilmatilavuutta pienennetään samalla kun ilman määrä pysyy vakiona, säiliön sisällä oleva ilman paine kasvaa. Kasvanut paine vastustaa enemmän säiliön ilmatilavuuden pienentämistä eli tarvitaan lisää voimaa. Iskunvaimentimien kohdalla säiliön eli ilmakannun ilmatilavuuden pieneneminen tarkoittaa, että iskunvaimentimen iskun pituus pienenee ja lähestytään iskunvaimentimen iskun pituuden loppumista eli iskunvaimentimen pohjaamista.

Ilmajousta käyttävien iskunvaimentimien ilmakannun ilmatilavuutta voidaan muokata säätöpaloilla, joita kutsutaan yleensä niiden englanninkielisellä nimellä volume spacer. Volume spacerit ovat yleensä muovisia säätöpaloja, joita lisäämällä tai vähentämällä voidaan muokata ilmakannun ilmatilavuutta pienemmäksi tai suuremmaksi. Esimerkiksi iskunvaimentimeen lisäämällä volume spacereita, ilmatilavuus pienenee verrattuna lähtötason tilavuuteen. Ilmajousen progressiivisuudesta johtuen tämä korostuu entisestää, mitä lähemmäksi mennään iskun pituuden loppumista. Toisin sanoen iskunvaimentimen pohjaaminen vaatii entistä enemmän voimaa.

MITEN VALITA OMAAN AJOTYYLIIN SOPIVA ISKUNVAIMENNUS?


Polkupyörää ja iskunvaimennusta valittaessa ensimmäisenä tulee tietää oma käyttötarkoitus pyörälle, onko ajaminen enemmän esimerkiksi alamäkipainotteista vai trail-ajoa. Valintaan vaikuttaa myös kuskin muut mieltymykset, kuten iskunvaimentimien paino. Alla olevista taulukoista voi tarkistaa omaan käyttötarkoitukseen sopivimmat joustokeulat ja iskunvaimentimet. 

JOUSTOKEULAT

Joustokeulojen soveltuvuustaulukko joustomatkojen ja ajotyylin mukaan

Joustokeuloissa Marzocchin Bomber Z1 ja Fox 34 joustokeula ovat lähes toisiaan vastaavat tuotteet, eri vaimennusvaihtoehdoilla. Myös Marzocchi Bomber Z2 ja Fox 36 joustokeulat toimivat ajossa lähes samalla tavalla, Marzocchin Z1 joustokeulassa on vain hieman vähemmän säätöjä verrattuna Foxin joustokeulaan.

TAKAISKUNVAIMENTIMET

Iskunvaimentimien soveltuvuustaulukko joustomatkojen ja ajotyylin mukaan

Mikäli tarvitset apua sopivan iskunvaimentimen tai joustokeulan valitsemisessa, ota yhteyttä Fox Service Centeriimme sähköpostitse rtech@rtech.fi tai jätä viesti alareunassa olevalla lomakkeella.