TOIMITUSKULUT ALKAEN 4,90€.
ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TILAUKSISSA.

VERKKOKAUPPATILAUKSISSA ILMAINEN VAIHTO- JA PALAUTUSOIKEUS.
LUE LISÄÄ.

VARUSTEIDEN JA OSIEN LÄHETYS JOPA SAMANA ARKIPÄIVÄNÄ KUN TILAAT ENNEN KLO 12.

Rtech - Pyöräilyn erikoisliike logo
Sisäänkirjautumiskuvake

OSTOSKORI

Ostoskori on tyhjä

Palaa ostoksille


ESITTELYSSÄ GALFER JARRUPALAT- JA LEVYT

22.3.2023

Yksi polkupyörän tärkeimmistä komponenteista ovat jarrut. Tehokkaat ja laadukkaat hydrauliset levyjarrut lisäävät turvallisuutta ja ajaminen on nautinnollisempaa, kun kuski tietää voivansa luottaa pyörän jarruihin. Hyvät jarrut ovat välttämättömät kaikenlaisissa pyörissä, mutta erityisesti sähköpyörissä jarrujen tärkeys korostuu, sillä sähköpyörän suurempi massa vaatii pysähtyäkseen paremmat jarrut. Perusperiaatteena voidaan todeta, että mitä tehokkaammat jarrut ovat, sen vähemmän niitä tarvitsee käyttää ja sen kovempaa voi ajaa. Jarrut ovat järjestelmänä aina kokonaisuus ja kunkin osan toimivuus tai toimimattomuus vaikuttaa suoraan jarrujen tuntumaan. Jarrujen tehokkuuteen voidaan helpoiten ja edullisimmin vaikuttaa jarrulevyllä ja -paloilla.


gALFERISTA LYHYESTI

Galfer perustettiin 1950-luvulla ja toimitti alunperin jarrujärjestelmiä autoteollisuuden tarpeisiin. Sittemmin tuotetarjontaa laajennettiin moottoripyöräpuolelle ja nykyisin Galfer valmistaa edellä mainittujen lisäksi jarrupaloja ja -levyjä myös polkupyöriin. Galferin jarrulevyvalikoimasta löytyy sekä kiinteitä että kelluvia levyjä. Jarrupalapuolelta Galferilla on kuusi erilaista jarrupalaa, jotka on värikoodattu käyttötarkoituksen mukaan:

  • Standard, musta = yleispala
  • Advanced, punainen = tehokas yleispala, erityisesti märkiin olosuhteisiin
  • Pro, vihreä = voimakkaimmin pureva ns. “kisapala”, tehokkain jarrupala mutta kuluu nopeiten
  • Road, sininen = maantiepyöriin suunniteltu jarrupala
  • E-Bike, violetti = kestää parhaiten lämpenemistä, suunniteltu erityisesti sähköpyöräkäyttöön
  • Sintered, keltainen = trial-pyöriin suunniteltu jarrupala

TIESITKÖ?


Vaikka violetti väri kuvastaa Galferin jarruissa E-Bike jarrupalaa, nimi on aavistuksen harhaanjohtava. Violetin palan ominaisuus on se, että se kestää parhaiten kuumuutta. Sähköpyörän suuremman massan vuoksi sillä jarrutettaessa syntyy enemmän kitkaa levyn ja palan välillä. Suurempi kitka tarkoittaa enemmän lämpöä. Tästä syystä violetti jarrupala on nimetty E-Bike -jarrupalaksi, mutta sitä voi yhtä hyvin käyttää normaalissa polkupyörässä

jARRUPALOJEN MATERIAALI


Perinteisen jaon mukaan jarrupaloja on kahdenlaisia: orgaanisia ja metallisia jarrupaloja. Galferin lähestymistapa jarrupaloihin on hieman erilainen.


Orgaaniset jarrupalat


+ Hiljaisuus

+ Terävämpi pito


- Eivät kestä kuumuutta yhtä hyvin kuin metalliset palat

- Kuluvat nopeammin

- Alttiimpia epäpuhtauksille, jotka heikentävät jarrutehoa

Metalliset jarrupalat


+ Kestävät pidempään

+ Korkeampi lämmönsietokyky


- Pidempi sisäänajo

- Äänekkäät

Galfer jarrupalat


Galferin jarrupaloja ei ole jaoteltu orgaanisiin ja metallisiin, vaan kaikki palat ovat semi-metallisia paloja. Semi-metalliset palat ovat yhdistelmäseos orgaanisen ja metallisen jarrupalan massasta ja kunkin jarrupalan väri eli käyttötarkoitus määrittää, millainen seos palaan valitaan.

Jarrupalojen vaikutus jarrutustehoon


Jarrupalat ovat yksi kriittisimmistä komponenteista koko jarrujärjestelmässä, kun puhutaan hyvistä jarruista. Mikä sitten tekee jarrusta hyvän? Hyvässä jarrussa on johdonmukainen tuntuma ja jarrutusteho on progressiivinen kahvan painallukseen nähden. Näiden asioiden lisäksi jarrun käyttö on ennustettavaa. Toisin sanoen joka kerta kun pyöräilijä painaa jarrua, hän tietää jo etukäteen kuinka jarru käyttäytyy. Tähän “hyvään jarrutuntumaan” voidaan vaikuttaa kustannustehokkaasti juuri oikeilla jarrupaloilla. Kattavan valikoimansa ja laadukkaiden jarrupalojensa vuoksi Galferilta löytyy joka käyttötarkoitukseen sopivat palat.


Jarrupalassa käytetyn seoksen vaikutus


Jarrupalassa käytetty seos vaikuttaa muun muassa jarrupalan kestoon. Tarkemmin sanottuna, pidempään kestävässä palassa on pääsääntöisesti heikompi jarrutusteho. Esimerkiksi Galferin vihreässä Pro-palassa on erittäin suuri jarrutusteho, mutta pala taas kuluu nopeiten.


Toinen asia, johon käytetty seos vaikuttaa, on pito eri olosuhteissa. Galferin punainen Advanced-jarrupala on loistava valinta olosuhteisiin, joissa on vettä ja likaa. Suomen syksyssä Advanced-jarrupala toimii paremmin kuin esimerkiksi vihreä Pro-pala.


oikean jarrupalan valinta


Sopivimman jarrupalan valinta on pitkälti pyöräilijän päätettävissä. Kuten edellä kuvatuista ominaisuuksista selviää, eri jarrupaloilla on erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia, mutta siitä huolimatta “oikea” jarrupala on pitkälti pyöräilijän mieltymyksistä kiinni. Ainoa rajoittava tekijä on oikeastaan pyörässä käytetty jarrusatula, sillä tiettyyn jarrusatulaan sopivat vain tietyn muotoiset jarrupalat.


Galferin nettisivuilla on koottu yhteen kunkin valmistajan jarruihin yhteensopivat palat. Valitsemalla valmistajaksi esimerkiksi Sramin, palavalikoima rajautuu vain sellaisiin paloihin, jotka sopivat Sramin jarruihin. Kun oikea jarrupala on valittu, jäljelle jää enää jarrupalan värin valinta sen mukaan, millaisia ominaisuuksia paloilta toivoo. 

jarrulevyllä on väliä

Kun jarrulevyjä asetetaan vierekkäin, kaikki näyttävät pääpiirteittäin samalta. Ne ovat pyöreitä, mutta niiden ulkokehä ei ole aivan tasainen ja niissä on erilaisia reikiä. Näillä yksityiskohdilla on merkitystä jarrulevyn ominaisuuksiin. Galfer on vuosien varrella havainnut tuotekehityksessään, että täysin tasainen ulkokehä ei ole optimi ratkaisu. Galferin levyn aaltomaisen kuvion tarkoitus on paremman jarrutustehon takaaminen ja jarrun tuottaman lämmön hallinta. Laserleikattujen reikien tarkoitus on lämmön hallinta ja epäpuhtauksien poisto levyltä. Epäpuhtaudet, kuten vesi ja hieno maa-aines, heikentävät jarrutustehoa, ja reikien tarkoituksena on poistaa epäpuhtaudet levyn pinnalta, jolloin itse levy on kontaktissa jarrupalan kanssa.

Jarrulevyn paksuudellakin on merkitystä. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että mitä paksumpi levy, sen suurempi jarrutusteho. Paksummassa jarrulevyssä on enemmän materiaalia, joka auttaa lämmön hallinnassa ja se kestää kulutusta pidempään.


Jarrulevyn koko on myös palojen lisäksi yksi kustannustehokkaimmista keinoista vaikuttaa jarrutustehoon. Suuremmalla levyllä tuotetaan suurempi jarrutusteho. Tämä perustuu siihen, että isompaa levyä käytettäessä, jarrusatula on kauempana pyörän akselista. Tällöin jarruttaessa muodostuu suurempi vipuvaikutus, joka estää pyörää pyörimästä samalla puristusteholla.

Jarrulevyn kiinnitysmenetelmiksi on vakiintunut kaksi vaihtoehtoa, centerlock ja 6-pultti -kiinnitys. Kumpikaan kiinnitystavoista ei ole toista huomattavasti parempi. Centerlock on nopeampi irroittaa, mutta toisaalta vaatii oman erikoistyökalun. 6-pultti puolestaan voidaan irrottaa kätevästi Torx-avaimella, mutta irrottaminen kestää aavistuksen kauemmin. Kiinnitystapa määräytyy käytettävän kiekon mukaan, mutta Galferilla on valikoimassaan centerlock-adapteri.

Galferin valikoimaan kuuluu sekä kiinteitä että kelluvia jarrulevyjä. Kelluvan levyn idea on, että levy pääsee liikkumaan hieman, jolloin levy on hiljainen ja jarrutuntuma on parempi kiinteään levyyn verrattuna. Kelluva levy vähentää levyn resonointia, jolloin levyn “siritys” on hiljaisempi.

galferin jarrulevyn tuotantoprosessi


Galferilla on 70 vuoden kokemus kitkamateriaaleista. Voidaan siis sanoa, että kattavan tuotekehityksen ansiosta Galferin tuotteet ovat laadukkaita ja vastaavat pyöräilijän odotuksia. Galferin valmistustekniikassa jarrulevy valmistetaan hiiliteräksestä laserleikkaamalla. Perinteinen prässäystekniikka saattaa muuttaa teräksen ominaisuuksia ja tuotteiden laadussa saattaa esiintyä epätasaisuutta. Laserleikkauksella voidaan poistaa tämä epätasalaatuisuus. Laserleikkauksen jälkeen jokainen levy syötetään käsin loppuhiontaan, jolla taataan täysin tasaiset ja yhteneväiset jarrupinnat. Levyt karkaistaan vielä käyttötarkoituksen mukaisesti. Kaikki nämä toimenpiteet tähtäävät parhaan kulutus- ja kuumuudenkeston saavuttamiseksi.


Yhteenveto


Miksi siis valita Galfer ensiasennuspalojen ja -levyjen sijaan? Galferin jarrupaloissa yhdistetään orgaanisten ja metallisten jarrupalojen hyvät puolet semi-metallisten seosten muodossa. Galferin valikoimasta löydät käyttötärkoitukseesi sopivat jarrupalat. Galferin valikoimassa olevat levyt ovat yleisesti ottaen laadukkaammat kuin pyörän ensiasennuslevyt ja levyjen valmistustekniikka varmistaa levyn laadukkuuden. Galferin jarrupaloilla voidaan edullisesti vaikuttaa jarrun purevuuteen ja jarrulevyillä jarrun tuottaman lämmön hallintaan.


TLDR: 70 vuoden tuotekehitys takaa, että Galferin tuotteet ovat yksinkertaisesti erinomaisia