Tämä sivusto käyttää evästeitä.
Voit lukea lisää evästeistä täältä.

Hyväksy

ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TILAUKSISSA. TOIMITUSAIKA 1-5 ARKIPÄIVÄÄ. 

Rtech - Maastopyöräilyn erikoisliike logo
Sisäänkirjautumiskuvake
Ostoskori-kuvake

BLOGI

TARINOITA MAASTOPYÖRÄILYN MAAILMASTA


KOLME VINKKIÄ SÄHKÖPYÖRÄN VALINTAAN


Sähköpyörät ovat yleistyneet hurjaa vauhtia ja kasvaneen kysynnän myötä myös tarjonta on monipuolistunut. Ensimmäistä sähköpyöräänsä ostavalle erilaisten mallien, merkkien, moottoreiden, akkujen, kauppojen ja hintojen vertailu voi tuntua haastavalta. Olemme koonneet tähän muutaman olennaisimman asian helpottamaan sähköpyörän valintaa.


Miksi ostaa sähköpyörä?


Sähköpyörät ovat nousseet pyöräilijöiden suosioon, sillä sähköavusteisella pyörällä esimerkiksi työmatka taittuu tavallista vaivattomammin ja nopeammin. Suuremmissa kaupungeissa sähköpyörä voi olla autoakin kätevämpi ja nopeampi vaihtoehto siirtyä paikasta toiseen, sillä pyörällä kulkiessa välttää mahdolliset ruuhkat sekä parkkipaikan etsimisen. Sähköpyörällä kulkeminen on myös edullisempaa ja ilmastoystävällisempää, jonka takia moni onkin vaihtanut autonsa sähköpyörään. Sähköpyöräily on myös hauskaa, ja monien mielestä voittaa ruuhkabussissa istumisen.


Sähköpyörällä pitkätkin matkat taittuvat nopeasti


1. SÄHKÖPYÖRÄN KÄYTTÖTARKOITUS


Sähköpyörän valinta on hyvä aloittaa miettimällä, mihin käyttöön pyörä tulee. Jos tarkoituksesi on ajaa metsässä poluilla, valintasi on ilman muuta täysjousitettu sähkömaastopyörä. Jousitus tekee metsäpoluilla ajamisesta huomattavasti nautinnollisempaa ja sujuvampaa kuin jousittamattomalla pyörällä. Täysjousitetulla sähkömaastopyörällä pystyy toki tarvittaessa ajamaan mukavasti myös työmatkaa ja muita arkiajoja.


Jos haet pyörää yleiskäyttöön, jäykkäperäinen etujousitettu sähkömaastopyörä on nappivalinta. Osta tällainen, jos haluat yhden sähköpyörän, jota voi käyttää kaikkiin ajoihin kaikissa olosuhteissa. Esimerkiksi talvinen työmatkapyöräily sujuu nastarenkailla varustetulla etujousitetulla sähkömaastopyörällä leikiten.


Jos taas haet puhtaasti työmatkapyörää, jolla suurin osa kilometreistä ajetaan asfaltilla, valintasi on hybridi. Tällaiseen sähköpyörään voidaan asentaa helposti pitkät suojaavat lokasuojat, tavarateline ja muut arkikäytössä tarvittavat lisävarusteet. Nämä neuvot pitävät paikkansa yhtä lailla sähköttömien "luomupyörien" kanssa.


2. BUDJETTI SÄHKÖPYÖRÄN OSTOSSA


Sähköpyörien hintahaarukka on laaja, halvimmillaan sähköpyörän voi löytää hieman yli 1000 € hintaan ja arvokkaimpien sähköpyörien hinta saattaa kivuta lähemmäksi 10 000 €. Mistä sitten tietää, kuinka paljon kestävään sähköpyörään kannattaa rahaa upottaa?


Nyrkkisääntönä voisi ajatella, että alle 2000 € budjetilla ei saa aktiivista käyttöä kestävää kunnollista sähköpyörää. Järkevänä budjettina voisi pitää 2000–5000 €. Hintaa määrittää paljon se, mihin käyttöön pyörä on tulossa. Sähköpyörää valitessa hinta kertoo pyörän laadusta. Kun pyörässä on käytetty laadukkaita komponentteja, ovat ne myös pitkäkestoisia ja pyörän käyttöikä on pidempi. Halvimpia komponentteja voi olla myös vaikeampi uusia, sillä niiden saatavuus voi olla huono.


Stereo Hybrid 160 täysjousitettu ssähkömaastopyörä


3. OIKEAN KOKOINEN SÄHKÖPYÖRÄ JA AJOASENTO

Sähköpyörää valitessa tulee ottaa huomioon itselle sopiva rungon koko. Useimmiten internetistä löytyy kokotaulukoita oikean sähköpyörän valintaan, mutta tulee huomioida, että kokotaulukkojen välillä saattaa olla eroavaisuuksia. CUBE-polkupyörien kokotaulukon löytää tästä. Mikäli sähköpyörän koon valitseminen mietityttää, kannattaa olla yhteydessä asiantuntevaan pyöräkauppaan.


Sähköpyörän koeajaminen kertoo kuitenkin aina eniten pyörän sopivuudesta. Mukavaan ajoasentoon kannattaa panostaa ja asiantunteva myyjä osaa myös neuvoa sopivasta ajoasennosta. Sähköpyörään voi mieltymysten mukaan vaihtaa esimerkiksi lyhyemmän ohjainkannattimen, kapeamman ohjaustangon tai omalle takapuolelle sopivamman satulan.


Sähköpyörässä on kolme tärkeintä kontaktipistettä:

Gripit eli kädensijat

• Oikean levyinen ja muotoinen satula

Polkimet (lukko-, avo- tai yhdistelmäpolkimet)


Sähköpyörä on kovemmalla rasituksella kuin tavallinen polkupyörä, jonka takia panostaminen kunnolliseen sähköpyörään maksaa itsensä takaisin kestävyydessä ja käytettävyydessä. Mukava ajoasento lisää pyöräilyn mielekkyyttä, äläkä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntevaan pyöräkauppaan, mikäli sähköpyörän valinta mietityttää.


Sähköpyörävalikoimastamme löytyy monipuolisesti CUBE sähköpyöriä ja sähkömaastopyöriä



Talvipyöräilyn iloa


5.2.2021


Suomessa on tänä talvena saatu nauttia kauniista pakkaspäivistä ja runsaasta lumimäärästä koko maassa. Nuoren maastopyöräilijän Henriikka Kiurun mukaan parasta ajanvietettä pakkaspäivänä onkin metsässä pyöräily ja maisemien ihailu.


Cube-maastopyörä talvella metsässä


Talvipyöräily vaatii omat varusteensa ja Henriikka luottaa Schwalben Nobby Nic korkeakuvioisiin nappularenkaisiin sisäkumeilla ja 1,5 bar paineilla. Hän ajaa talvisin myös sisällä Bianchi 1885 Alu Hydro Carbonilla ja Taxcin rullilla.


Koska tänä talvena pakkaset ovat paukkuneet, kannattaa maastopyöräilijän panostaa myös oikeisiin vaatteisiin. Housujen ja takintulee olla lämpimät mutta silti hengittävää materiaalia. Hyvissä hanskoissa sormet eivät jäädy ja jarru- ja vaihdevipujen käyttö sujuu näppärästi. Kypärän alle mahtuva pipo ja varpaita lämmittävät kengänsuojat viimeistelevät paketin.


Helmikuussa päivät alkavat jo pidetä, mutta illat ovat pimeitä vielä pitkään, joten pyöräilijän täytyy sekä näkyä että nähdä pitkälle. Erilaiset heijastinliivit, etu- ja takavalot ja otsalamput takaavat näkyvyyden, pyöräilee sitten metsässä tai pyörätiellä.


Viime aikoina sää on todella suosinut talvipyöräilijää ja toistaiseksi aurinkoiset pakkaspäivät näyttävät jatkuvan, ainakin Tampereen seudulla. Talvipyöräily-kategoriastamme löytyy sopivat varusteet niin ankariin pakkasiin kuin vetisille räntäkeleille. Toivottavasti jälkimmäisiä saadaan kuitenkin odottaa vielä hetki!



Esittelyssä N14 Kultainen Kampi Cupin voittaja Henriikka Kiuru


30.11.2020


Henriikka Kiuru Cube-pyöränsä kanssa

Moi!


Olen Henriikka Kiuru ja asun Valkeakoskella. Olen 14-vuotias ja aloitin maastopyöräilyn 6-7 -vuotiaana. Kiertelin lisenssivapaita kilpailuja Jämillä, Aulangolla, Valkeakoskella ja Korsossa. Liikuin muutenkin paljon pyörällä muun liikunnan lisäksi. Vaihdoin hiihtolajit kokonaan maastopyöräilyyn kevään 2020 aikana ja hankimme minulle lisenssin VLKMTB-seuramme jäsenenä. Tavoitteenani on kehittyä maastopyöräilijänä ja kierrellä kisoja. Ensi kesänä siirryn 16-vuotiaiden sarjaan, jossa vaatimustaso kasvaa huomattavasti.


Kesä 2020 meni mukavasti ja tavoitteeni oli kiertää kaikki Kultaisen Kammen MTB-kisat viimeistä kisaa lukuunottamatta. Niin kävikin ja sain tasaisella ajolla kerättyä riittävät pisteet MTB-cup voittoon N14-sarjassa.


Nopeus- ja taito-ominaisuudet tuli hankittua lapsuusaikana hyvin monipuolisella liikkumisella. 13-vuotiaana aloin keskittymään voimaharjoitteluun. Kestävyysharjoittelu on toki pääasia.


Keskityn mieluiten kunkin ikävaiheen tärkeimpiin juttuihin, jotka juuri sillä hetkellä tarttuvat parhaiten ja tuottavat tulosta. Tällä hetkellä voisi sanoa että harjoittelen harjoittelemista sekä kilpailemista. En ota paineita mistään, sillä siitä ei ole mitään hyötyä.


Esimerkiksi viime viikolla yksi harjoittelupäivä kulki seuraavasti: 2h 30min kevyttä peruskestävyysajoa, jonka päätteeksi tietenkin Korkeakankaan laskettelurinteen päälle kiipeäminen ja DH2 lasku. Illalla vielä 1h 30min sählyä, jonka jälkeen 4h treenipäivä saatiin päätökseen.

Henriikka Kiuru Cube-pyörän kanssa lumisen mäen päällä

Aamulenkki -2 asteen pakkasessa tuo vireyttä päivään


Keväällä 2020 sain ensimmäisen kunnollisen maastopyöräni. Ajan Cube Stereo SLT 140 täyshiilikuitupyörällä, jossa on Fox Factory -jousitus. Pyörä on mainio monipuolisuudellaan, vaikka ei ole kaikkein kevyin mahdollinen. Vaativat laskut ja tekniset kohdat on todella helppo ajaa. Lisäksi maratonmatkoilla ajamisen helppous ja rentous tuottavat hyvän tuloksen. Etelä-Suomen vähälumisina talvina on mukava pyöräillä hiihdon sijasta.


Kannustan kaikkia tyttöjä ja poikia mukaan maastopyöräilyn pariin!

Henriikka Kiuru Cube-pyörän selässä XCO-kilpailussa

Korkeakankaan XCO-kisat 2020. Valokuvaaja Tero Kukkamäki.