Tämä sivusto käyttää evästeitä.
Voit lukea lisää evästeistä täältä.

Hyväksy

ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TILAUKSISSA

HUOM! KORONAVIRUKSEN AIHEUTTAMAT VAIKEUDET TOIMITUSKETJUSSA VAIKUTTAVAT CUBE2022-PYÖRIEN OSIEN SAATAVUUTEEN JA JOISSAIN PYÖRISSÄ ON JOUDUTTU KÄYTTÄMÄÄN VAIHTOEHTOISIA GRIPPEJÄ, SATULOITA, VANTEITA, SATULATOLPPIA YM. LUE LISÄÄ

Rtech - Maastopyöräilyn erikoisliike logo
Sisäänkirjautumiskuvake
Ostoskori-kuvake

BLOGI

TARINOITA MAASTOPYÖRÄILYN MAAILMASTA


MITEN ALOITTAA TYÖMATKAPYÖRÄILY?


Työmatkapyöräily on hyötyliikuntaa parhaimmillaan ja erityisesti istumatyöläinen saa lisättyä aktiivisuutta päivään helposti työmatkapyöräilyllä, taittuupa työmatka sitten sähköpyörällä tai tavallisella ”luomupyörällä”. Pyöräilyn avulla kunto kohoaa huomaamatta ja mieli virkistyy raikkaassa ilmassa ennen työpäivää ja päivän päätteeksi.


Työmatkapyöräilyn ei tarvitse olla vaivalloista tai aikaa vievää. Kaupunkialueilla monesti polkupyörällä pääsee kulkemaan jopa nopeammin kuin autolla ruuhka-aikaan, ja pyörällä kulkiessa säästyy myös rahaa matka- ja polttoainekuluissa. Jos työmatka on hiukan pidempi ja mukavuudenhalu uhkaa viedä voiton, sähköpyörällä matka sujuu kuin leikiten. Polkupyöräily on tietenkin myös ympäristöystävällisempi vaihtoehto.


TYÖMATKAPYÖRÄILYN ALOITTAMINEN


Työmatkapyöräilystä ja sen aloittamisesta kannattaa tehdä mahdollisimman helppoa valmistautumalla sopivilla varusteilla ja pyörällä.


Aamulla lähteminen kannattaa tehdä itselleen helpoksi laittamalla pyöräilyvarusteet valmiiksi jo edellisenä iltana, mukaan lukien pakkaamalla vaihtovaatteet ja tarvittavat tavarat reppuun – näin aamulla säästyy aikaa ja kaikki tarpeellinen tulee todennäköisemmin pakattua mukaan. Pyöräilyreitti kannattaa suunnitella etukäteen ja selvittää kuinka paljon matkaan tarvitsee varata aikaa. Tässä voi käyttää apuna esimerkiksi Googlen karttapalvelua. Mikäli työpaikalla on mahdollisuus säilyttää tavaroita sekä peseytyä niin esimerkiksi hygieniatarvikkeet ja pyyhe kannattaa pitää työpaikalla valmiina, ettei niitä tarvitse joka päivä kuljettaa edestakaisin. Näin myös säästyy tilaa repussa.


Työmatkapyöräily kannattaa aloittaa sopivilla varusteilla ja pyörällä


tYÖMATKAPYÖRÄILYN TÄRKEIN VÄLINE


Työmatkapyöräilyssä tärkein väline on tietenkin itse polkupyörä. Pyörää valitessa kannattaa miettiä, millaista maastoa oma työmatka sisältää. Onko matka pelkkää asfalttia, onko matkan varrella välillä hiekkatietä vai kulkeeko oikoreitti kokonaan metsäpolkujen kautta?


Tavallista asfalttitietä kulkevalle työmatkailijalle sopii kaupunkiajoon tarkoitettu hybridipyörä. Hybridipyörään saa asennettua helposti arkikäyttöön tarvittavat lisävarusteet. Viime vuosina suosiotaan ovat lisänneet myös gravel-pyörät, maantiepyörien rennommat serkut, joilla matka taittuu niin asfaltilla kuin sorateillä.


Jäykkäperäinen maastopyörä sopii hyvin maastopyöräilyn lisäksi yleiskäyttöön ja sitä voi käyttää kaikissa olosuhteissa. Jäykkäperällä voi ajaa monipuolisesti erilaisissa maastoissa ja leveät renkaat ovat käytännölliset myös talvikeleillä. Jos työmatka sisältää erityisen epätasaista maastoa ja metsäpolut kutsuvat myös työmatkan ulkopuolella, on täysjousitettu maastopyörä sopiva valinta.


Sähköpyörä on erinomainen kaveri aloittelevalle työmatkapyöräilijälle, mutta tuo hauskuutta pyöräilyyn myös kokeneemmalle konkareille. Sähköpyörällä pidempikin matka taittuu vaivattomammin ja nopeammin. Mäkinenkään maasto ei pääse hidastamaan sähköpyörän matkantekoa, sillä jyrkimmätkin ylämäet sujuvat kevyesti sähköavustuksen voimin. Sähköpyöriä on nykyään runsaasti erilaisia malleja, ja sähköavustettuina löytyykin niin hybridi-kaupunkipyöriä, etujousitettuja sekä täysjousitettuja maastopyöriä.


Sähköpyörällä pitkäkin työmatka taittuu nopeasti


VARUSTEET TYÖMATKAPYÖRÄILYYN


Kun pyörämatkalle on erikseen omat vaatteet, ei pieni hikoilu matkan aikana haittaa. Mikäli työmatkapyöräilyä tekee ympäri vuoden, on hyvä varautua myös syksyn sadekeleihin vedenpitävillä vaatteilla ja pakkaspäiviin riittävän lämpimällä kerrastolla. Työmatkapyöräilyrutiinin aloittaminen käykin varmasti helpoiten kesällä, jolloin pukeutuminen ei vaadi niin paljoa miettimistä. Näin syksyyn mennessä ehtii muodostua uusi rutiini, eivätkä säävaihtelut ole lähdön esteenä.


Kunnollisten vaatteiden lisäksi tärkeitä varusteita ovat tietenkin kypärä, ajovalot, heijastimet ja reppu tai laukku. Kunnollisessa repussa on riittävästi tilaa esimerkiksi läppärin kuljettamiseen. Repun kohdalla voi olla hyödyllistä valita vedenkestävä reppu, joten kesken matkan yllättävä sade ei kastele arvokkaita tavaroita. Myös tavaratelineeseen kiinnitettävät satulalaukut ovat hyvä vaihtoehto, jos ei halua kantaa reppua selässään tai joutuu kuljettamaan enemmän tavaraa mukanaan.


Pyörässä kannattaa muutakin kuin työmatkapyöräilyä varten olla kunnollinen etu- ja takavalo. Vuonna 2020 voimaan tullut tieliikennelaki velvoittaa pyöräilijöitä käyttämään pimeällä myös takavaloa.


Olemme koonneet Työmatkapyöräily-kategoriaan pyöriä ja varusteita, joiden toivomme olevan hyödyllisiä työmatkaajille. 




KOLME VINKKIÄ SÄHKÖPYÖRÄN VALINTAAN


Sähköpyörät ovat yleistyneet hurjaa vauhtia ja kasvaneen kysynnän myötä myös tarjonta on monipuolistunut. Ensimmäistä sähköpyöräänsä ostavalle erilaisten mallien, merkkien, moottoreiden, akkujen, kauppojen ja hintojen vertailu voi tuntua haastavalta. Olemme koonneet tähän muutaman olennaisimman asian helpottamaan sähköpyörän valintaa.


Miksi ostaa sähköpyörä?


Sähköpyörät ovat nousseet pyöräilijöiden suosioon, sillä sähköavusteisella pyörällä esimerkiksi työmatka taittuu tavallista vaivattomammin ja nopeammin. Suuremmissa kaupungeissa sähköpyörä voi olla autoakin kätevämpi ja nopeampi vaihtoehto siirtyä paikasta toiseen, sillä pyörällä kulkiessa välttää mahdolliset ruuhkat sekä parkkipaikan etsimisen. Sähköpyörällä kulkeminen on myös edullisempaa ja ilmastoystävällisempää, jonka takia moni onkin vaihtanut autonsa sähköpyörään. Sähköpyöräily on myös hauskaa, ja monien mielestä voittaa ruuhkabussissa istumisen.


Sähköpyörällä pitkätkin matkat taittuvat nopeasti


1. SÄHKÖPYÖRÄN KÄYTTÖTARKOITUS


Sähköpyörän valinta on hyvä aloittaa miettimällä, mihin käyttöön pyörä tulee. Jos tarkoituksesi on ajaa metsässä poluilla, valintasi on ilman muuta täysjousitettu sähkömaastopyörä. Jousitus tekee metsäpoluilla ajamisesta huomattavasti nautinnollisempaa ja sujuvampaa kuin jousittamattomalla pyörällä. Täysjousitetulla sähkömaastopyörällä pystyy toki tarvittaessa ajamaan mukavasti myös työmatkaa ja muita arkiajoja.


Jos haet pyörää yleiskäyttöön, jäykkäperäinen etujousitettu sähkömaastopyörä on nappivalinta. Osta tällainen, jos haluat yhden sähköpyörän, jota voi käyttää kaikkiin ajoihin kaikissa olosuhteissa. Esimerkiksi talvinen työmatkapyöräily sujuu nastarenkailla varustetulla etujousitetulla sähkömaastopyörällä leikiten.


Jos taas haet puhtaasti työmatkapyörää, jolla suurin osa kilometreistä ajetaan asfaltilla, valintasi on hybridi. Tällaiseen sähköpyörään voidaan asentaa helposti pitkät suojaavat lokasuojat, tavarateline ja muut arkikäytössä tarvittavat lisävarusteet. Nämä neuvot pitävät paikkansa yhtä lailla sähköttömien "luomupyörien" kanssa.


2. BUDJETTI SÄHKÖPYÖRÄN OSTOSSA


Sähköpyörien hintahaarukka on laaja, halvimmillaan sähköpyörän voi löytää hieman yli 1000 € hintaan ja arvokkaimpien sähköpyörien hinta saattaa kivuta lähemmäksi 10 000 €. Mistä sitten tietää, kuinka paljon kestävään sähköpyörään kannattaa rahaa upottaa?


Nyrkkisääntönä voisi ajatella, että alle 2000 € budjetilla ei saa aktiivista käyttöä kestävää kunnollista sähköpyörää. Järkevänä budjettina voisi pitää 2000–5000 €. Hintaa määrittää paljon se, mihin käyttöön pyörä on tulossa. Sähköpyörää valitessa hinta kertoo pyörän laadusta. Kun pyörässä on käytetty laadukkaita komponentteja, ovat ne myös pitkäkestoisia ja pyörän käyttöikä on pidempi. Halvimpia komponentteja voi olla myös vaikeampi uusia, sillä niiden saatavuus voi olla huono.


Stereo Hybrid 160 täysjousitettu ssähkömaastopyörä


3. OIKEAN KOKOINEN SÄHKÖPYÖRÄ JA AJOASENTO

Sähköpyörää valitessa tulee ottaa huomioon itselle sopiva rungon koko. Useimmiten internetistä löytyy kokotaulukoita oikean sähköpyörän valintaan, mutta tulee huomioida, että kokotaulukkojen välillä saattaa olla eroavaisuuksia. CUBE-polkupyörien kokotaulukon löytää tästä. Mikäli sähköpyörän koon valitseminen mietityttää, kannattaa olla yhteydessä asiantuntevaan pyöräkauppaan.


Sähköpyörän koeajaminen kertoo kuitenkin aina eniten pyörän sopivuudesta. Mukavaan ajoasentoon kannattaa panostaa ja asiantunteva myyjä osaa myös neuvoa sopivasta ajoasennosta. Sähköpyörään voi mieltymysten mukaan vaihtaa esimerkiksi lyhyemmän ohjainkannattimen, kapeamman ohjaustangon tai omalle takapuolelle sopivamman satulan.


Sähköpyörässä on kolme tärkeintä kontaktipistettä:

Gripit eli kädensijat

• Oikean levyinen ja muotoinen satula

Polkimet (lukko-, avo- tai yhdistelmäpolkimet)


Sähköpyörä on kovemmalla rasituksella kuin tavallinen polkupyörä, jonka takia panostaminen kunnolliseen sähköpyörään maksaa itsensä takaisin kestävyydessä ja käytettävyydessä. Mukava ajoasento lisää pyöräilyn mielekkyyttä, äläkä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntevaan pyöräkauppaan, mikäli sähköpyörän valinta mietityttää.


Sähköpyörävalikoimastamme löytyy monipuolisesti CUBE sähköpyöriä ja sähkömaastopyöriä



Talvipyöräilyn iloa


5.2.2021


Suomessa on tänä talvena saatu nauttia kauniista pakkaspäivistä ja runsaasta lumimäärästä koko maassa. Nuoren maastopyöräilijän Henriikka Kiurun mukaan parasta ajanvietettä pakkaspäivänä onkin metsässä pyöräily ja maisemien ihailu.


Cube-maastopyörä talvella metsässä


Talvipyöräily vaatii omat varusteensa ja Henriikka luottaa Schwalben Nobby Nic korkeakuvioisiin nappularenkaisiin sisäkumeilla ja 1,5 bar paineilla. Hän ajaa talvisin myös sisällä Bianchi 1885 Alu Hydro Carbonilla ja Taxcin rullilla.


Koska tänä talvena pakkaset ovat paukkuneet, kannattaa maastopyöräilijän panostaa myös oikeisiin vaatteisiin. Housujen ja takintulee olla lämpimät mutta silti hengittävää materiaalia. Hyvissä hanskoissa sormet eivät jäädy ja jarru- ja vaihdevipujen käyttö sujuu näppärästi. Kypärän alle mahtuva pipo ja varpaita lämmittävät kengänsuojat viimeistelevät paketin.


Helmikuussa päivät alkavat jo pidetä, mutta illat ovat pimeitä vielä pitkään, joten pyöräilijän täytyy sekä näkyä että nähdä pitkälle. Erilaiset heijastinliivit, etu- ja takavalot ja otsalamput takaavat näkyvyyden, pyöräilee sitten metsässä tai pyörätiellä.


Viime aikoina sää on todella suosinut talvipyöräilijää ja toistaiseksi aurinkoiset pakkaspäivät näyttävät jatkuvan, ainakin Tampereen seudulla. Talvipyöräily-kategoriastamme löytyy sopivat varusteet niin ankariin pakkasiin kuin vetisille räntäkeleille. Toivottavasti jälkimmäisiä saadaan kuitenkin odottaa vielä hetki!



Esittelyssä N14 Kultainen Kampi Cupin voittaja Henriikka Kiuru


30.11.2020


Henriikka Kiuru Cube-pyöränsä kanssa

Moi!


Olen Henriikka Kiuru ja asun Valkeakoskella. Olen 14-vuotias ja aloitin maastopyöräilyn 6-7 -vuotiaana. Kiertelin lisenssivapaita kilpailuja Jämillä, Aulangolla, Valkeakoskella ja Korsossa. Liikuin muutenkin paljon pyörällä muun liikunnan lisäksi. Vaihdoin hiihtolajit kokonaan maastopyöräilyyn kevään 2020 aikana ja hankimme minulle lisenssin VLKMTB-seuramme jäsenenä. Tavoitteenani on kehittyä maastopyöräilijänä ja kierrellä kisoja. Ensi kesänä siirryn 16-vuotiaiden sarjaan, jossa vaatimustaso kasvaa huomattavasti.


Kesä 2020 meni mukavasti ja tavoitteeni oli kiertää kaikki Kultaisen Kammen MTB-kisat viimeistä kisaa lukuunottamatta. Niin kävikin ja sain tasaisella ajolla kerättyä riittävät pisteet MTB-cup voittoon N14-sarjassa.


Nopeus- ja taito-ominaisuudet tuli hankittua lapsuusaikana hyvin monipuolisella liikkumisella. 13-vuotiaana aloin keskittymään voimaharjoitteluun. Kestävyysharjoittelu on toki pääasia.


Keskityn mieluiten kunkin ikävaiheen tärkeimpiin juttuihin, jotka juuri sillä hetkellä tarttuvat parhaiten ja tuottavat tulosta. Tällä hetkellä voisi sanoa että harjoittelen harjoittelemista sekä kilpailemista. En ota paineita mistään, sillä siitä ei ole mitään hyötyä.


Esimerkiksi viime viikolla yksi harjoittelupäivä kulki seuraavasti: 2h 30min kevyttä peruskestävyysajoa, jonka päätteeksi tietenkin Korkeakankaan laskettelurinteen päälle kiipeäminen ja DH2 lasku. Illalla vielä 1h 30min sählyä, jonka jälkeen 4h treenipäivä saatiin päätökseen.

Henriikka Kiuru Cube-pyörän kanssa lumisen mäen päällä

Aamulenkki -2 asteen pakkasessa tuo vireyttä päivään


Keväällä 2020 sain ensimmäisen kunnollisen maastopyöräni. Ajan Cube Stereo SLT 140 täyshiilikuitupyörällä, jossa on Fox Factory -jousitus. Pyörä on mainio monipuolisuudellaan, vaikka ei ole kaikkein kevyin mahdollinen. Vaativat laskut ja tekniset kohdat on todella helppo ajaa. Lisäksi maratonmatkoilla ajamisen helppous ja rentous tuottavat hyvän tuloksen. Etelä-Suomen vähälumisina talvina on mukava pyöräillä hiihdon sijasta.


Kannustan kaikkia tyttöjä ja poikia mukaan maastopyöräilyn pariin!

Henriikka Kiuru Cube-pyörän selässä XCO-kilpailussa

Korkeakankaan XCO-kisat 2020. Valokuvaaja Tero Kukkamäki.