TOIMITUSKULUT ALKAEN 4,90€.
ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TILAUKSISSA.

VERKKOKAUPPATILAUKSISSA ILMAINEN VAIHTO- JA PALAUTUSOIKEUS.
LUE LISÄÄ.

VARUSTEIDEN JA OSIEN LÄHETYS JOPA SAMANA ARKIPÄIVÄNÄ KUN TILAAT ENNEN KLO 12.

Rtech - Pyöräilyn erikoisliike logo
Sisäänkirjautumiskuvake

OSTOSKORI

Ostoskori on tyhjä

Palaa ostoksille



Keskimoottori vai takamoottori sähköpyörään?

4.9.2023



Monen sähköpyörän ostamista harkitsevan mielessä on kysymys valinnasta eri sähköavustuksen toteuttamistapojen välillä. Käytännössä kaikki markkinoilla olevat sähköavusteiset pyörät voidaan jakaa kahteen kategoriaan sähkömoottorin sijoituspaikan perusteella: etu- tai takakiekon keskelle navan yhteyteen asennetulla moottorilla varustettuja pyöriä kutsutaan napamoottorillisiksi ja poljinkampien väliin pyörän keskiöön asennetulla moottorilla varustettuja keskiömoottorillisiksi. Silloin tällöin moottorivaihtoehdoista käytetään myös nimityksiä keskimoottori ja taka- tai etumoottori, mutta nyt pitäydymme "virallisissa" termeissä keskiömoottori ja napamoottori. 


Tässä blogijulkaisussa vertailemme eri moottorivaihtoehtoja neljällä eri osa-alueella, joissa keskiö- ja napamoottoreiden väliltä löytyy yllättävänkin isoja eroja. Tekstin häntäpäästä löytyy vielä yhteenveto ja suositus siitä, mihin käyttöön kutakin moottorivaihtoehtoa kannattaa harkita.




Hinta

Hinta on usein selvin ja ensimmäisenä silmään osuva eroavaisuus, kun lähtee vertaamaan napa- ja keskiömoottorilla varustettuja pyöriä. Tällä osa-alueella mielipide kallistuukin helposti pääosin hieman edullisempien napamoottorillisten pyörien puoleen. Eri moottoreilla varustettujen pyörien välinen hintaero johtuu suurelta osin siitä, että keskiömoottori edellyttää pyörävalmistajalta erikseen moottoria varten suunniteltua ja valmistettua runkoa, kun taas napamoottori on yksinkertaisimmillaan mahdollista asentaa pyörään vain kiekkoa vaihtamalla. Samasta syystä napamoottori on ylivoimaisesti suosituin valinta luomupyörää sähköpyöräksi muuntavien kotimekaanikoiden keskuudessa.




Ajotuntuma

Keskiömoottorilla varustettujen pyörien hieman kallimmalle hankintahinnalle saa selvää vastinetta ajotuntuman saralla. Keskiömoottorilla varustetun pyörän polkeminen on tuntumaltaan selvästi lähempänä tavallista luomupyörää, sillä kampiin kytkeytyvä moottori keventää suoraan poljinten pyöritystä, kun taas napamoottori puolestaan tuntuu usein työntävän tai vetävän pyörää eteenpäin riippuen siitä, onko moottori asennettu etu- vai takanapaan. Lisäksi etenkin tehokas ja vääntävä etunapaan asennettu napamoottori voi saada pyörän ohjauksen vetelemään, jolloin varsinkin kiihdytyksissä joutuu keskittymään ajolinjan suorana pitämiseen.


Pesäeroa ajotuntumassa keskiömoottorin eduksi entisestään kasvattaa käytännössä kaikkien keskiömoottoreiden yhteyteen asennettu vääntöanturi, jollaista ei napamoottoreista harvoja kalleimpia kärkimalleja lukuun ottamatta löydy. Vääntöanturin ansiosta moottori osaa säätää avustuksen määrää jaloilla polkimiin kohdistettavan voiman mukaan johtaen täten hyvin luonnolliseen polkemistuntumaan ja sähköavustuksen loogiseen käyttäytymiseen. Useimpien napamoottoreiden yhteydestä sen sijaan löytyy vain ns. kadenssianturi, joka mittaa ainoastaan poljinten pyörimisnopeutta. Tällaisilla järjestelmillä varustetuilla pyörillä avustuksen käyttäytyminen voi tuntua hieman epäloogiselta ja sujuva ajaminen vaatia hieman totuttelua, sillä useimmissa kadenssianturillisissa avustusjärjestelmissä moottori avustaa täydellä teholla heti, kun polkimet liikkuvat yhtään ja avustustehoa voi säädellä ainoastaan ajotilaa vaihtamalla.



Suorituskyky

Keskiömoottori on niskan päällä napamoottoriin verrattaessa myös suorituskyvyn osalta. Keskiömoottori kytkeytyy pyörän voimansiirtoon samassa kohtaa kuin kammet sekä polkimet ja saa täten hyödynnettyä vaihteiston eri välityssuhteita yhdessä itse pyöräilijän kanssa. Kun siis moottorin toiminta on optimoitu samalle kierroslukualueelle, jolla yleensä pyöräillessä jalat polkimia pyörittävät, saa moottorin parhaan suorituskyvyn käyttöön ajonopeudesta riippumatta. Tämä parantaa myös moottorin hyötysuhdetta pidentäen avustuksen toimintamatkaa.


Napamoottorissa sen sijaan moottorin kierrosnopeus kasvaa pyörän nopeuden kasvaessa, eikä se pääse toimimaan parhaalla mahdollisella teho- ja vääntöalueellaan kuin melko kapean nopeushaarukan sisällä. Työmatka- tai kaupunkiajossa tämä ei välttämättä juurikaan haittaa, sillä merkittävästi nopeus pääsee avustuksen kanssa vaihtelemaan lähinnä liikennevaloihin ja risteyksiin hidastettaessa. Maastoajossa sen sijaan ongelmaksi saattavat muodostua esimerkiksi jyrkät epätasaisen alustan ylämäet, joissa vauhtia ei maaston takia voi nostaa moottorille paremmin sopivaksi, mutta tehokkainta mahdollista avustusta kuitenkin mäkeen kaipaisi.


Lisäksi keskiömoottorin eduksi voi lukea sen hieman pienemmän painon vastaavan tehoiseen napamoottoriin verrattuna sekä painon paremman sijainnin pyörässä. Keskiössä sijaitseva moottori pitää pyörän painopisteen matalalla ja pituussuunnassa se sijaitsee lähes täysin samassa kohtaa pyörän ja pyöräilijän painopistettä. Napamoottoroidussa pyörässä painopiste puolestaan on pituussuunnassa aina lähempänä sitä kiekkoa, johon moottori on asennettu sekä hieman keskiömoottorillista pyörää ylempänä. Lisäksi napamoottorin paino on pyörivää massaa, eli sen vaikutus pyörän kiihtyvyyteen ja hidastuvuuteen on ”tavallista” lisäpainoa huomattavampi ja etenkin etukiekossa se aiheuttaa pyörän hallintaa ja kääntämistä hankaloittavaa hyrräilmiötä. Lisäksi eteen asennettu napamoottori voi kärsiä ongelmista pidon kanssa erityisesti, kun huomioidaan edellä mainittu momenttianturin puutteen aiheuttama avustustehon tarkan säätelyn vaikeus.


Täysjousitettuihin maastopyöriin ei napamoottoria voi oikeastaan missään tilanteessa suositella, sillä kiekkoon asennetun moottorin paino on jousittamatonta, mikä heikentää pyörän jousituskäytöstä huomattavasti ja kuluttaa jousituksen komponentteja merkittävästi enemmän. Samasta syystä kannattaa jäykkäperäisissä etujousitetuissa pyörissä välttää eteen asennettuja napamoottoreita.




Huolto

Huollon osalta voiton puolestaan vie napamoottori. Napamoottori on käytännössä täysin huoltovapaa, eikä se kuluta pyörän muita komponentteja juuri ollenkaan. Päinvastoin se saattaa jopa hidastaa voimansiirron osien kulumista luomupyörään verrattuna, sillä merkittävän osan pyörää liikuttavasta voimasta tuottaa suoraan etu- tai takakiekkoa pyörittävä moottori vähentäen tarvetta pyöräilijän jaloista rattaiden ja ketjujen kautta välittyvälle voimalle. Erityisesti suoravälitteiset napamoottorit voivat kestää käytössä lähes ikuisesti, eikä planeettapyörästöllä varustettujakaan ole helppo saada normaalikäytössä kulutettua rikki. Ainoa miinus napamoottorilla varustetuille pyörille huollon osalta merkitään renkaanvaihdossa napamoottorin kiinnityksen ja virtajohtojen irrottamisen aiheuttamasta lisävaivasta.


Keskiömoottorikaan ei itsessään ole kuluva tai herkästi rikkoutuva osa, mutta sillä sen tuottama voima välittyy pyörän oman voimansiirron kautta, kuluvat nämä komponentit luomu- ja napamoottoripyöriä enemmän. Erityisen kovilla voimansiirron osat ovat, jos avustusta käytetään täydellä teholla vauhtiin nähden suurella vaihteella, jolloin kammet pyörivät hitaasti ja ketjuun kohdistuu kova voima. Keskiömoottorin aiheuttaman voimansiirron lisärasituksen kompensoimiseksi komponenttivalmistajien eturatas- ja ketjuvalikoimiin onkin sähköpyörien yleistyessä lisätty enenevissä määrin vahvempia, kovempaa rasitusta kestäviä, osia.





Yhteenveto

Kuten edeltä voi huomata, on keskiömoottori lähes itsestään selvä valinta hyviä ajo-ominaisuuksia ja suorituskykyä arvostavalle pyöräilijälle, eikä etenkään maastoajoon muita vaihtoehtoja kannata edes harkita. Vaikka omat pyöräreitit rajoittuisivatkin asfalttipitoihin, on keskiömoottorilla ajaminen sulavampaa ja miellyttävämpää kuin karkeammin avustustehoa säätelevällä napamoottorilla. Jos kuitenkin liikkuu tiukalla budjetilla, ja tärkeintä on saada alle jokin sähköavusteinen pyörä pääosin tasaisella asfalttipinnalla tapahtuvaan ajoon, voi napamoottorillinen pyörä olla ainoa vaihtoehto.


Keskiömoottorin ylivoimaisten ajo-ominaisuuksien vuoksi valikoimaamme kuuluukin ainoastaan kyseisellä avustusratkaisulla toteutettuja sähköpyöriä. Sähköpyöräkatalogistamme löytyy kaupunki- ja hybridipyörien lisäksi jäykkäperäisiä maastopyöriä sekä täysjoustomaastopyöriä. joilla kivikkoisimmatkin polut ja jyrkimmätkin ylämäet taittuvat leikiten. Lisäksi sähköavusteisten pyöriemme joukossa on kaksi erilaista tavarapyörää, jotka voivat toimia jopa auton korvikkeena. Kaikki aikuisten sähköpyörämme on varustettu tehokkaiden Boschin keskiömoottoreiden lisäksi vähintään 500 Wh:n akuilla, joita ei yhden päivän ajoilla saa tyhjiksi kuin tosissaan yrittämällä. Myös nuorten sähköpyöristä löytyy Boschin keskiömoottorit ja 400 Wh:n akut.