TOIMITUSKULUT ALKAEN 4,90€.
ILMAINEN TOIMITUS YLI 150 € TILAUKSISSA.

VERKKOKAUPPATILAUKSISSA ILMAINEN VAIHTO- JA PALAUTUSOIKEUS.
LUE LISÄÄ.

VARUSTEIDEN JA OSIEN LÄHETYS JOPA SAMANA ARKIPÄIVÄNÄ KUN TILAAT ENNEN KLO 12.

Rtech - Pyöräilyn erikoisliike logo
Sisäänkirjautumiskuvake

OSTOSKORI

Ostoskori on tyhjä

Palaa ostoksille

Gravelpyörä vai jäykkäperäinen maastopyörä?



Gravelpyörä vai maastopyörä: Olisiko jäykkäperäinen maasturi sittenkin sopivampi valinta?

14.11.2023



Gravelpyörä on viime vuosien hitti luomupyöräilijöiden keskuudessa. Eikä ihme, sillä gravelpyörät ovat kevyitä, nopeita ja helposti varusteltavia pyöriä, jotka kulkevat hienosti monenlaisessa maastossa. Vanhat klassikot tapaavat kuitenkin jäädä trendien jalkoihin, joten halusimme pohtia samankaltaisuuksia ja eroja gravelpyörän sekä vanhan kunnon jäykkäperämaastopyörän kesken.


Suurin osa gravelpyöristä myydään jäykällä keulalla, joka on yleensä valmistettu hiilikuidusta. Yhä useammassa gravelissa on kuitenkin joustokeula maastopyörien tapaan, jonka on tarkoitus parantaa pyörän hallittavuutta ja ajomukavuutta. Joustokeulojen yleistyminen onkin vienyt gravelpyörämallia entistä lähemmäksi jäykkäperäistä maastopyörää. Jotkut saattavat olla jopa sitä mieltä, että joustokeulojen yleistymisen myötä gravel on sama pyörä kuin 90-luvun maastopyörä. Myös pyörien käyttötarkoitukset ainakin markkinointiteksteissä ovat hyvin samankaltaisia: Maastopyöräilyn alalajissa Cross Countryssa (XC) ajetaan vauhdikkaasti erilaisia metsäreittejä, metsäautoteitä, hiekkateitä ja jopa päällystettyjä siirtymiä. Vaikka moderni XC onkin jo suhteellisen teknistä ajettavaa, kuulostaa gravelpyörän ajomaastot pitkälti samalta.

Gravelin tapaan etujousitettu maastopyörä sopii erinomaisesti yleispyöräksi, jolla pystyy suorittamaan kaikenlaiset ajot. Etujousitettu maastopyörä on kevyt, helposti hallittava, taloudellinen ja melko ylivertainen vaihtoehto ympärivuotiseen käyttöön Suomessa. Gravelia halvempi hinta houkuttelee miettimään, kumpi pyörämalleista onkaan sopivampi valinta. 




Yhteiset piirteet

Gravelpyörä ja etujousitettu maastopyörä ovat ennen kaikkea kevyitä polkea. Koska kummastakaan ei löydy takajousitusta, polkuvoima välittyy tehokkaasti jaloista maastoon. Molemmissa pyörätyypeissä suositaan kevyttä rengastusta. Kevyen renkaan ansiosta pyörivä massa on pienempi, jolloin pyörä kiihtyy nopeammin ja nopeuden ylläpitäminen vaatii vähemmän työtä. Molempien pyörien renkaat ovat myös suhteellisen kapeita, etenkin täysjoustomaastopyöriin verrattuna. Kapeampi rengas ja renkaan kumiseos aiheuttavat vähemmän kitkaa renkaan ja ajettavan alustan välillä, jolloin pyörän ajaminen eteenpäin on vaivattomampaa. Molempiin pyöriin saa kiinnitettyä erilaisia lisävarusteita, kuten seisontatuen, lokasuojat, tavaratelineen ja nastarenkaat. 


Gravelpyörän ajoasento ja maastopyörän ajoasento



Erojakin löytyy

Suurimmat erot gravelin ja etujousitetun maastopyörän välillä ovat geometria ja pyörien komponentit. Gravelpyörän geometrian myötä ajoasento on sporttinen ja suhteellisen matala. Etujousitetussa maastopyörässä ajoasento on pystympi ja rennompi. Selkein ero näkyy ohjaustangossa. Gravelpyörässä käytetään samanlaista droppitankoa (kansankielellä ”kippurasarvia”) kuin maantiepyörässä. Maastopyörässä taas käytetään leveämpää suoraa tankoa.


Voimansiirron osalta gravel sijoittuu maantiepyörän ja maastopyörän välimaastoon. Maantiepyörässä on usein kaksi eturatasta ja tiheä takapakka. Modernissa maastopyörässä puolestaan yleensä yksi eturatas ja suuren välityskaalan mahdollistava takapakka. Gravelpyöriä myydään kummallakin vaihtoehdolla, mutta yhden eturattaan voimansiirto on suositumpi. Yhden eturattaan järjestelmä on yksinkertaisempi ja helpompi ylläpitää, kun taas kahden eturattaan voimansiirto tarjoaa tiheämmän vaihdevalikoiman, jolloin optimaalisen kadenssin ylläpitäminen on helpompaa.


Tekstin alussa mainittu joustokeula on toinen pyörät toisistaan helposti erottava tekijä. Maastopyörissä etujousitus on lähestulkoon aina, kun taas gravelissa se on harvinaisempaa. Keulan etuina on parempi pito ja täten ajomukavuuden lisääntyminen. Joustokeula tasoittaa ajettavan alustan epätasaisuudet, jolloin matkanteko on mukavampaa. Haittapuolena on, että joustokeula on aina painavampi kuin hiilikuituinen kiinteä keula.



Gravelpyörän voimansiirto ja jäykkäperäisen maastopyörän voimansiirto

Kumpi on nopeampi?


Gravelin kapeammat renkaat ja kevyempi massa tekevät siitä lähtökohtaisesti maastopyörää nopeamman, kun verrataan pyörien keskinopeutta. Ero gravelpyörän ja etujousitetun maastopyörän keskinopeuden välillä ei kuitenkaan eroa välttämättä paljoakaan. Keskinopeus samalla kuskilla gravelilla ajettaessa on keskimäärin 2-4 km/h suurempi kuin etujousitetulla ajettaessa. Mitä tasaisempaa ja paremmassa kunnossa maasto on, sitä enemmän keskinopeus on gravelin eduksi.


Jos oletetaan, että gravelpyörän keskinopeus on 25 km/h ja etujousitetun maastopyörän keskinopeus on 20 km/h. Molemmilla ajetaan 30 kilometrin lenkki. Gravelilla aikaa kuluu 72 minuuttia ja maastopyörällä 90 minuuttia. Aikaeroa siis syntyy, mutta se kuinka paljon erolla on merkitystä, jää pyöräilijän päätettäväksi.

Viimeisenä mainittakoon, että eniten nopeuteen ja sen ylläpitämiseen vaikuttaa tietenkin pyöräilijän kunto ja kestävyys :)



Kumpi on parempi, jäykkäperäinen maastopyörä vai gravelpyörä?


Tähän ei voi antaa yksiselitteistä vastausta kuin pyöräilijä itse. Suurimmat erot muodostuvat ajoasennosta, pyörän ominaisuuksista ja hinnasta. Gravelpyörän matalampi ajoasento vaatii totuttelua eikä ajomukavuus välttämättä yllä etujousitetun maastopyörän tasolle. Toisaalta gravel on kevyempi ja pitkillä tasaisilla matkoilla nopeampi. Gravel on myös pääsääntöisesti kalliimpi, mikä johtuu pyörätyypin suuresta suosiosta. Jos kuitenkin pohtii puhtaasti pyörän hankkimista hiekkatielle tai työmatkalle, erot alkavat olla melko pieniä. Hiekkatiellä gravel on nopeampi, mutta etujousitettu maastopyörä on mukavampi. Ympärivuotisessa käytössä etujousitetun maastopyörän voisi väittää olevan parempi, sillä sen leveämmät renkaat ja pystympi ajoasento tekevät siitä helpommin hallittavan lumessa ja sohjossa.


Gravelpyörän keula ja maastopyörän keula




Yhteenveto


Molemmat pyörät ovat erinomainen valinta hiekkatielle, kestopäällysteelle ja työmatkoille. Monipuolisuutensa vuoksi molemmilla pyörillä on mukava ajaa paikasta ja (vuoden)ajasta riippumatta. Monipuolisen lisävarustemahdollisuuden vuoksi molemmat pyörät ovat muokattavissa pyöräilijän tarpeisiin sopiksi. Mikäli et vielä tämän blogitekstin jälkeen osaa päättää kumman pyörät haluat tai tarvitset, älä huoli, meillä on sinulle lääke! Cube Nulane yhdistää maastopyörän ja gravelpyörän yhdeksi kokonaisuudeksi. Cube Nulanessa on rento ajoasento maastopyörän tavoin, mutta rengasvalinnallaan ja pyörän painolla se on yhtä nopea kuin gravelpyörä.


Plussat ja miinukset


Gravelpyörä Jäykkäperäinen maastopyörä
 + Kevyempi + Ajomukavuus 
 + Nopeampi + Rennompi ajoasento (sopii useammalle) 
 + Parempi pitkillä ja tasaisilla matkoilla + Talvikäytössä monipuolisempi 
 - Korkeampi hankintahinta + Edullisempi hankintahinta 
 - Ajoasento vaatii totuttelua - Painavampi 
-  Talvikäyttö rajallisempi  - Ei niin trendikäs juuri nyt